Det populære Post & Tele Museum, som sidste år blev besøgt af flere end 270.000 gæster og blev kåret som Københavns bedste museum for børn, flytter til ny central placering på Østerbro. Nærmere bestemt til det gamle postkontor på hjørnet af Østre Allé og Blegdamsvej. Samtidig inviterer museet nu alle til at være med til at udvikle det ny museum, der med en stærk base i post og telefoni udvider sit fokusområde til også at omfatte kommunikativ infrastruktur.
Jeg kunne ikke ønske mig en bedre placering for museet. Med Fælledparken og en ny metrostation som nærmeste naboer, er jeg sikker på, at mange mennesker vil finde vej til os, siger museumsdirektør Jane Sandberg, som samtidig anerkender, at museet kommer til at bo i et område med en stærk lokal historie.

Vi glæder os meget til at indtage Østerbro, men særligt til at inddrage de mange som føler for området i udviklingen af museet. Det være sig både beboere, handlende og de mange som besøger bydelen når de går tur i Fælledparken eller oplever sport og kultur i Idrætsparken, siger Jane Sandberg. Gennem workshops og andre aktiviteter vil museet invitere til medskabelse og løbende orientere om museets planer og om mulighederne for at være med.
Tid til fornyelse af museet
Museet hviler på historien om, hvordan post og telefoni har været udviklingsdrivere for vores samfund, og den historie vil fortsat danne fundamentet. Publikum kan også glæde sig til, at vi i endnu højere grad vil have et blik på vores samtid og fremtid. Post og telefoni er fortsat en del af vores hverdag, men vi vil være optagede af også at inddrage de mange nye teknologier, og vi vil give konkrete bud på fremtidsscenarier både i vores udstillinger, tilhørende aktiviteter og forskning. Publikum vil kunne se frem til et levende hus, hvor man gennem udstillinger, debatarrangementer, skoletjeneste, børnemuseum, café og kursusvirksomhed kan blive klogere på, hvad kommunikation er i dag, og hvilke medier vi kommunikerer igennem, siger museumsdirektør Jane Sandberg. Hun ser også et museum for sig, som påtager sig opgaver, som ikke normalt ville kunne ses i museumsregi. Vi arbejder på at skabe samarbejdsrelationer til mange forskellige partnere, som sammen med os vil være med til at udforske, hvad en kulturinstitution kan give til samfundet og til lokalmiljøet, siger Jane Sandberg, som endnu ikke vil løfte sløret for konkrete eksempler på disse samarbejder.

 Publikum som medskabere
At skabe et nyt museum med stærkt fokus på kommunikation kan kun lykkes, hvis vi inviterer vores gæster – nuværende som kommende – til at bidrage til udviklingsprocessen. Derfor åbner vi allerede i april en udstilling i museets nuværende rammer, som efterlyser bidrag og ideer fra alle, som har lyst til at være med i processen. Den fysiske udstilling får følgeskab af et digitalt spor, så det er ikke et must, at man lægger vejen omkring Købmagergade, hvis man vil være med til at skabe det ny museum. Det kan også gøres med et klik med musen på museets hjemmeside, siger museumsdirektør Jane Sandberg. 
Fortsat posthus på Østre Allé
En ting er sikkert; det ny museum vil også fremover rumme et arbejdende posthus, så Østerbro-borgere kan fortsat sende og hente post og pakker i den smukke bygning på Østre Allé.
For os har det været vigtigt, at posthuset fortsat fungerer og betjener lokalområdet. Vi ser frem til at udvikle museum og posthus i fællesskab, og jeg er sikker på, at vi kan skabe en lang række synergier, som kan være spændende både for posthusets kunder og for museets gæster, siger Jane Sandberg.
Museet holder åbent hele 2015
Post & Tele Museum åbnede i sine nuværende rammer på Købmagergade 37 i 1998. Museet i Købmagergade holder åbent frem til udgangen af 2015. Det populære Legeland og museets Café Hovedtelegrafen holder åbent helt frem til året rinder ud, mens museets butik og faste udstillinger lukker den 30. juni.  Åbningsdatoen for museet i nye rammer er endnu ukendt.
(Foto Claus Peuckert)

Modtag vores spændende nyhedsbrev

Modtag spændende indhold når vi udsender vores DFF nyhedsbreve. Du kan afmelde dig til enhver tid.

Jeg ønsker at modtage nyhedsbreve og godkender DFF’s betingelser